All Posts in accessibility

2011-10-11 - No Comments!

Mitas Nr. 5: pasiekiamumas yra brangus ir sunkiai įgyvendinamas

Myth #5: Accessibility is expensive and difficult straipsnio vertimas iš UX Myths (5 iš 5 išverstų)

Vertėjo komentaras – dažnai pasiekiamumas (angl. accessibility) yra suprantamas kaip ko nors pritaikymas neįgaliesiems, bet tai netiesa. Pasiekiamumas – tai ko nors pritaikymas kuo platesniam žmonių ratui. Norint padaryti svetainę pasiekiamą kuo platesniam žmonių ratui, nereikia papildomo funkcionalumo ar informacijos kartojimo. Lengviausias kelias – įtraukti skirtingų gebėjimų žmonių reikalavimus bei skirtingų įrenginių palaikymą projektuojant naują naudotojo sąsają ir kuriant informaciją.

Iš pagrindų sukurti svetainę, kuri būtų pasiekiama platesnei naudotojų auditorijai, kainuoja tiek pat, kiek ir sukurti įprastą.

Žinoma, jau egzistuojančios sistemos keitimas reikalauja papildomų išlaidų, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje tai pelningas sprendimas – platesniam žmonių ratui pasiekiamos svetainės priežiūra yra pigesnė ir lengvesnė.

Priežastys, dėl kurių naudinga kurti svetaines pritaikytas didesnei naudotojų auditorijai

  1. Pasiekiama didesnė auditorija – Didžiojoje Britanijoje 14% žmonių kenčia nepatogumą dėl negalios.
  2. Plačiai pasiekiama svetainė turi geresnį tinkamumą (angl. usability)
  3. Plačiai pasiekiama svetainė taip pat geriau optimizuota paieškos sistemoms (angl. SEO)
  4. Kiti pasiekiamumo teikiami privalumai – mažesnis svetainės užsikrovimo laikas, skirtingų naršyklių palaikymas ir lengvas turinio valdymas.

Zoltán Kollin

2010-02-11 - 2 comments

Neįgalieji ir pagalbos telefonas (II dublis)

Prieš keletą dienų parašiau įrašą Neįgalieji ir pagalbos telefonas. Šiandien šia tema susidomėjo ir Seimo nariai. O tai negali nedžiuginti, tačiau Vyriausybės valandoje vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis pripažino vis dar nežinąs, kaip spręsti problemą, jog Lietuvoje kurtieji iki šiol negali išsikviesti pagalbos Bendruoju pagalbos centro (BPC) numeriu 112. Techniškai, ministro teigimu, išspręsti šią problemą šiam momentui neįmanoma, kadangi SMS žinutės gali smarkiai vėluoti. Dėl šios priežasties nebūtų sudaryta galimybė susisiekti su BPC realiu laiku. Read more

2010-02-08 - 1 comment.

Neįgalieji ir pagalbos telefonas

Nežinau dėl kokios priežasties, bet šiandien man iškilo klausimas: Ar nebylieji ar kurtieji gali prisišaukti pagalbą 112 pagalbos telefonu? Pasirodo, į žinutes Lietuvoje specialiosios tarnybos nereaguoja. Įsigilinus į šią temą, sužinojau, kad ši problema iš tiesų yra labai opi. Prieš savaitę, Tarptautinę kurčiųjų dieną, šią negalę turintys Lietuvos gyventojai sostinėje surengė eitynes. Daugybė jose dalyvavusių žmonių siekė atkreipti dėmesį į kurčiųjų problemas. Jie norėtų galimybės pagalbos prašyti internetu. Nežinau, ar tai geras sumanymas bei ar jis išspręstų problemą. Man atrodo nelogiška, įjungti kompiuterį ir prašyti pagalbos internete, jei ištiko bedą. Juk laikas tokiom akimirkom skaičiuojamas sekundėmis. Geriausia, jei pagalbos centrai priimtų tekstines žinutes. Be to,  reikėtų neįgaliųjų namuose įrengti SOS mygtuką (mygtukus). Toks būdas neišspręstų problemos iki galo, bet ženkliai padėtų gerinant situaciją. Pvz. kurčiųjų Lietuvoje – apie 9 tūkstančius. Tai nėra didelis skaičius, todėl valstybė net galėtų kompensuoti šių prietaisių įrengimą.

Taip pat, būtų gerai grąžinti gerąją Tarybų Sąjungos praktiką, kai kiekvienas miesto rajonas ar net namas turėjo priskirtą atsakingą policininką. Šis policininkas pažinojo beveik visus rajono gyventojus ir esant reikalui į jį buvo galima kreiptis pagalbos, nes visi žinojo jo telefono numerį. Kiek iš jūsų žino savo rajono atsakingojo policininko numerį? Turbūt ne daugiau 5 proc.

Apibendrinant, noriu parašyti, kad nepriklausomai nuo nieko (krizės, politinės situacijos ar kt.) negalime toleruoti besitęsiančių ir nesprendžiamų neįgaliųjų problemų.

Updated: Gavau laišką iš policijos.

Didesnėje Lietuvos teritorijos dalyje skambučius tel. 112 priima Bendrasis pagalbos centras. Policija šiuo metu tiek tel.112, tiek kitais trumpaisiais tel. nr. SMS žinučių priimti neturi galimybių. Kadangi artimiausiu metu visus pagalbos skambučius priims tik Bendrasis pagalbos centras, kiek žinoma, Bendrasis pagalbos centras dirba šia linkme. Informaciją apie tel. 112 galima surasti http://www.sos112.lt/.
Policija šiuo metu pagalbos prašymus galėtų priimti e. paštu. Policijos įstaigų budėtojų e. pašto adresus galima rasti http://www.policija.lt/index.php?id=3607

2009-08-25 - 3 comments

Interneto svetainės pritaikytos neįgaliesiems (II dublis)

Kaip jau minėjau anksčiau, man liūdna ir pikta, kad Lietuvoje beveik nėra svetainių pritaikytų neįgaliesiems. Šiandien nutariau vystyti šią temą ir susisiekiau su IVPK. Pasirodo, IVPK planavo šiemet atnaujinti Neįgaliesiems pritaikytų interneto tinklapių kūrimo, testavimo ir įvertinimo metodines rekomendacijas, tačiau dėl susidariusios ekonominės situacijos šalyje tenka šiuos darbus nukelti vėlesniems metams. Ir čia krizė.
O šiaip, nudžiugino, kad Lietuvoje yra kažkas daroma. Vykdydamas LRV „Dėl Bendrųjų reikalavimų valstybės institucijų interneto svetainėms patvirtinimo“ nutarimo Nr. 480 (Žin., 2003, Nr. 38-1739; 2006, Nr. 115-4376) 2 punktą, IVPK kartą per metus atlieka valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainių būklės analizę. 2008 metų analizės ataskaita pateikiama IVPK svetainėje Statistikos archyve. Šiuo metu rengiama ir rugsėjo mėnesį bus paskelbta 2009 metų analizės ataskaita. Su nekantrumu lauksiu šių metų rezultatų. Read more

2009-08-18 - 2 comments

Interneto svetainės pritaikytos neįgaliesiems

Šiandien skaičiau Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie LRV direktoriaus įsakymą „Dėl neįgaliųjų pritaikytų interneto tinklapių kūrimo, testavimo ir įvertinimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ (2004-03-31, Nr.T-40) ir pačias rekomendacijas. Be to, peržiūrėjau Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą „Dėl Bendrųjų reikalavimų valstybės institucijų interneto svetainėms patvirtinimo“ (2003-04-18, Nr.480, Žin., 2003-04-24, Nr.38), nauja nutarimo redakcija paskelbta: Žin., 2006-10-28, Nr. 115-4376.

Beveik kiekvieną kartą, kai skaitau Lietuvoje priimtus įstatymus, metodikas ar kitus dokumentus, norisi rėkti ir keiktis. Ar rašantys supranta ką jie rašo?.. Šis kartas buvo kitoks. Neatsižvelgiant į tai, kad rekomendacijos yra gan pasenusios ir tikriausiai verstos pažodžiui iš anglų kalbos, man jos patiko. Pritariu siekiui sudaryti žmonėms su negalia lygias teises ir galimybes naudotis priemonėmis jų socialinei ir ekonominei integracijai, dalyvavimui visuomenės gyvenime, mažinti neįgaliųjų skaitmeninę atskirtį. Tuo tikslu net Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2003 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 480 „Dėl bendrųjų reikalavimų valstybės institucijų interneto svetainėms patvirtinimo“ priėmė nuostatą, kad valstybės institucijų interneto svetainės turi atitikti interneto pritaikymo neįgaliesiems rekomendacijas. Bet Lietuva nebūtų Lietuva, jei viskas vyktų kaip parašyta. Lietuvoje interneto svetainė pritaikyta neįgaliesiems tai svetainė, kurioje užrašyta, kad jį pritaikyta neįgaliesiems. Protu nesuprantamas reiškinys, kaip gali rekomendacijas išleidusi institucija nepaisyti savo rekomendacijų. Seimo, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie LRV, beveik visų apskričių svetainės yra nepritaikytos arba beveik nepritaikytos neįgaliesiems. Įdomu, ar nors vieną valstybinę svetainę, testavo kartu su neįgaliesiais. Tikriausiai, kad ne. Liūdna.