All Posts in netiketas

2010-02-02 - No Comments!

10 auksinių mobilaus etiketo įsakymų

Pirmosios mobilaus etiketo taisyklės pasirodė 2000 m. kai žurnalistas Danas Briodis (angl. Dan Briody) viename iš savo straipsnių aprašė dešimt mobilaus etiketo įsakymų (angl. The Ten Commandments of Cell Phone Etiquette). Vėliau buvo išleista daug skirtingų mobilaus etiketo taisyklių rinkinių, tačiau Dano Briodžio etiketo taisyklės vis tiek išlieka aktualios ir dažnai cituojamos. Be abejo, šios taisyklės nėra visaapimančiuos (bent jau dėl tos priežasties, kad tobulėjant technologijoms, atsiranda vis nauji erzinantys veiksmai), tačiau jos buvo pirmosios.

10 auksinių mobilaus etiketo įsakymų:

  1. Neverskite aplinkinius klausytis Jūsų pokalbio. Jei šalia yra žmonių, kurie girdės jūsų pokalbį (pvz. autobuse, taksi, prie pietų stalo ir t. t.), venkite ilgų pokalbių (ypač asmeninių). Galite trumpais sakiniais atsakinėti, tačiau patariama paprašyti perskambinti arba pasakyti, kad perskambinsite vėliau.
  2. Neverskite aplinkinius klausytis jūsų erzinančios telefono skambučio melodijos.
  3. Nepamirškite išjungti telefoną renginių metu. Šią taisyklę tiek dažnai pažeidžiama, kad autorius negalėjo jos neįtraukti į sąrašą. Atvykus į renginį, nepamirškite išjungti ar, jei matote, kad išjungtus, patikrinti savo mobilųjį telefoną.
  4. Neturėkite su savimi daugiau nei 2 telefonus.
  5. Nesinaudokite telefonu vairuodami.
  6. Ištraukite ausines iš ausų, jei nekalbate telefonų.
  7. Nekalbėkite mobiliuoju telefonu garsiau nei kalbate įprastai.
  8. Netapkite savo mobilaus telefono vergu. Dėl suprantamų priežasčių, priklausomybė nuo telefono yra pavojinga: darbe trukdo vykdyti savo tiesiogines pareigas, o namie – būtina sau leisti pailsėti.
  9. Nebandykite nustebinti aplinkinių savo mobiliuoju.
  10. Nedėkite telefono ant stalo net jei laukiate skambučio. Pagalvokite, ar tikrai tai būtina? Ar neišgirsite skambučio, jei jis yra kišinėje ar rankinukę?

Tikiuosi, šios taisyklės Jums pravers. Man, tikiuosi ir Jums, jos atrodo natūraliomis ir logiškomis, tačiau problema, kad jos pastoviai pažeidžiamos, todėl priminimas apie jas, manau, yra reikalingas.

2010-01-26 - No Comments!

Tekstiniams dokumentams e. laiškuose – NE!

Prieš savaitę skelbiau kovą archyvams e. laiškuose, o šiandien – tekstiniams dokumentams, prisegtiems prie e. laiško. Pasikartosiu, galbūt aš – egoistas ir pernelyg susireikšminu, bet tikrai nesuprantu, kodėl reikia siųsti tekstinę informaciją atskirame faile? Suprantama, kai failas didesnės apimties arba jame yra grafiniai elementai, lentelės ar kt., bet kai pvz. gaunu laišką su tekstu: „Sveiki. Motyvacinį laišką, CV ir rekomendacijas prisegiau prie laiško. Pagarbiai Vardas Pavardenis“ ir prisegtais 3 failais (nuleiskime faktą, kad visi failai viename archyve), darosi pikta ir sutikite, kad tai tikra nesąmonė – bent motyvacinį laišką (juk jis laiškas!) ir rekomendacijas būtina iškart įrašyti į e. laišką. Kodėl? Dvi paprastos priežastis:

  • Informacija iškart įrašyta laiške greičiau perskaitoma. Tokiu būdu taupomas jūsų laikas.
  • Nereikalinga papildoma programinė įranga, todėl galima perskaityti net per mobilaus telefono pašto klientą.

Pabaigoje, norėčiau pabrėžti, kad mano įrašo nereikia suprasti kaip labai kategoriško – prisegti prie e. laiškų failai yra naudingi ir aš neskatinu jų atsakyti, bet prieš siunčiant tekstinį dokumentą siūlau visiems susimąstyti dėl jo būtinumo ir išreikšti „pagarbą“, taupant adresato laiką.

2010-01-18 - 6 comments

Archyvams e. laiškuose – NE!

Beveik visada, kai gaunu archyvą prisegtą prie laiško, priimu tai kaip savotišką nepagarbą. Galbūt aš – egoistas, bet man toks būdas nepatogus, be to, yra gaišinamas mano laikas. Praėjo dial-up laikai, nebūtina skaičiuoti (atskira kalba apie mobilųjį internetą) išsiųstus/gautus kilobaitus. Pateisinu, tik kai archyvas naudojamas dideliems kiekiams failų sujungti į vieną failą, bet tikrai nesuprantu, kai atsiunčiamas vienas word dokumentas, įdėtas į archyvą. Kodėl aš toks kategoriškas? Viskas paprasta:

  • E. pašto paslaugų tiekėjų (Gmail, Yahoo ir t.t.) svetainės bei šiuolaikinės e. pašto programos leidžia peržiūrėti daugelį failus (bet ne archyvus!), neparsiunčiant jos į kompiuterį ar nereikalaujant papildomos programinės įrangos. Laiko skirtumas tarp greitos dokumento peržiūros ir išarchyvuoto dokumento peržiūros yra ženklus. Be to, iš kitos pusės, įkeliant failą į archyvą, taip pat gaišinamas laikas.
  • Dokumentai archyve reikalauja turėti 2 programas vietoje vienos, t.y. reikalinga ne tik dokumento peržiūrai skirtą programinę įrangą, bet ir archyvavimo programa.
  • Vartotojai, kurie naudojasi mobiliais telefonais pašto peržiūrai, negali peržiūrėti dokumentų archyve. Pvz. iPhone vartotojai.
  • Siųsdamas archyvą, siuntėjas labai retai pagalvoja ar gavėjas mokės atidaryti archyvą. Negalima pamiršti, kad yra nepatyrusių vartotojų, kurie gali turėti sunkumų atliekant veiksmus su archyvais.

Reziumuojant, noriu dar kartą parašyti – „Archyvams e. laiškuose - NE!“ bei įmesti puntuką į Omnitel, kurie siunčia suarchyvuotas sąskaitas, daržą.

2009-11-25 - 4 comments

Bendravimo mobiliuoju telefonu etiketo taisyklės

Šiais laikas beveik visi turi mobiliųjų telefoną. Tačiau ne visi žino bendrąsias bendravimo mobiliuoju telefonu etiketo taisyklės. Rodos, kas gali būti paprasčiau. Mobilusis beveik nesiskiria nuo stacionaraus telefono, todėl turėtų galioti tos pačios taisyklės. Bet yra šiek tiek kitaip: egzistuoja vienas esminis skirtumas – naudojant mobiliųjų ryšį, negalime numatyti kokioje situacijoje yra žmogus, kuriam skambiname. Dėl šios priežasties, bendravimo mobiliuoju telefonu etiketo taisyklės šiek tiek skiriasi.
Read more

2009-10-19 - No Comments!

Šiuolaikinis netikėtas netiketas: Įvadas

Kai pirmą kartą viename iš forumų pamačiau elgesio tinkle taisyklių aptarinėjimą, pagalvojau, kad tai visiška nesąmonė ir neverta mano dėmesio. Kokia prasmė nuo tų taisyklių? Visi ir taip žino kaip dera elgtis, o kaip ne.
Dabar suprantu, kad klydau. Informacinės ir ryšių technologijos radikaliai keičia mums žinomą aplinką ir formas. Žmonės nespėja priprasti prie naujųjų technologijų ir jų panaudojimo galimybių, todėl vis dažniau pastebimas tradiciniems bendravimo būdams nesavitas elgesys. Pvz. Ar galima naudoti šypsenėles verslo susirašinėjime? Ar verslo konferencijos metu reikia elgtis taip pat kaip ir bendraujant realybėje?
Internetas, mobiliosios technologijos ir t. t. kaip betkokia vieša erdvė privalo turėti savo elgesio taisykles. Tinklo etiketas nėra sukurtas kokios nors konkrečios institucijos ir jokiu būdu nėra privalomas vykdyti. Tačiau, mano manymu, su tinklo etiketu, talpinančiu savyje didelį ir pakankamai universalų elgsenos taisyklių rinkinį, turėtų būti susipažinęs kiekvienas interneto lankytojas ar naujųjų technologijų naudotojas. Tinklo etiketas arba netiketas (angl. Netiquette, „network“ - 'tinklas' ir pranc. etiquette - 'etiketas') samprata nėra nauja. Terminas atsirado XX a. 8-ojo dešimtmečio viduryje FIDO tinkle. Nepaisant to, pagrindinės taisyklės surinktos tik 1995 metai Internet Engineering Task Force organizacijos išleistame RFC (Requests for Comments) dokumente Nr. 1855. Skirtingai nuo kai kurių kitų RFC dokumentų, pastarasis nepretenduoja į standarto vaidmenį ir yra tik rekomendacija. Lietuvišką vertimą galima rasti VTU puslapyje. Tačiau yra vienas minusas - taisyklės seniai nebuvo atnaujintos, o atsirado daug naujų bendravimo priemonių (socialiniai tinklai, pokalbių programos ir t. t.), o kitos beveik mirė arba tapo specializuotomis (FIDO, Newsgrous ir t. t.), todėl laikas nuo laiko bandysiu apibendrinti Internete sukauptą patirtį.

Pradžiai, parašykite, kokias Jūs žinote netiketo taisykles?