All Posts in problema

2010-04-07 - 1 comment.

Ir dar kartą 6 e. parduotuvių problemos Lietuvoje

Jau 3 kartus rašiau apie e. parduotuvių problemas Lietuvoje. Turėtų susidaryti įspūdis, kad viskas yra tragiška. Iš tiesų taip nėra, pažadu, kitas įrašas apie e. parduotuves bus pozityvus. Bet šiame įraše dar kartą apžvelgsiu e. parduotuvių problemas Lietuvoje. Galbūt kai kurios mintys jau buvo aprašytos, labai nepykite. Šį kartą pabandysiu aprašyti šiek tiek kitokių kampų:

  1. E. komercija visų pirma yra komercija. Didžiausia, mano manymu, problema - e. komercija užsiima bet kas, t.y. žmonės be atitinkamų komercijos žinių, nes tai gan lengvas būdas atidaryti verslą, nes madinga (=visi daro), nes žada gerą pelną ir t. t. ir panašiai. Pagalvokite patys, Lietuvoje virš 700 e. parduotuvių, ar visiems gali užtekti šios srities specialistų? Man susidarė toks įspūdis, kad Lietuvos e. komercijoje dominuoja IT specialistai, o turėtų verslo žmonės.
  2. Kainos kaip realioje parduotuvėje. Didžioji dauguma žmonių mano, kad prekės internete yra pigesnės nei realioje parduotuvėje. Bet realybėje gaunasi šiek tiek kitaip: prekių kaina arba tokia pati arba didesnė nei realioje parduotuvėje.
  3. Rūpesčių užkrovimas ant vartotojo pečių. Ganėtinai retai pasitaiko, kad sistema ir aptarnavimas būtų orientuoti į klientą. Pvz. pašto indeksas gali būti užpildomas automatiškai. Ar būtina versti pirkėją tai daryti? Arba kurjerio laukimas. Ar klientas turėtų derintis prie kurjerio ar kurjeris prie kliento?
  4. „Didmenininko kaina+ 5% antkainio“. Daugumoje e. parduotuvių nėra papildomo darbo su prekių informacija. Paimama informacija iš tiekėjų, uždedamas antkainis ir laukiama kol ateis klientai ir pirks.
  5. Gražios nuotraukos. Prekių nuotraukos dažniausiai būna „skanios“, bet realybėje prekė atrodo visiškai kitaip. Mano subjektyvia nuomone, reikėtų rodyti gražias nuotraukas plius vartotojų, kurie nusipirko šias prekes, įkeltas nuotraukas (kaip priversti žmones tai padaryti kitas klausimas).
  6. Trūksta gyvo bendravimo. Taip, žinau, kad tai e. komercija ir viskas vyksta internetu. Aš traktuoju prekyba internetu kaip dar vieną pardavimo kanalą, todėl, iš santykių tarp pirkėjo ir pardavėjo perspektyvos,  jis nieko neturėtų skirtis nuo kitų prekybos būdų.

Turbūt viskas apie lietuviškų e. parduotuvių problemas. Pasistengsiu prie šios temos negrįžti iki tol, kol rinkoje įvyks kokie nors pasikeitimai.

2009-10-05 - 5 comments

Kitos 5 e. parduotuvių problemos Lietuvoje

Neseniai rašiau apie 5 e. parduotuvių problemas. Šiandien pratęsių šią temą ir apžvelgsiu kitas 5 e. parduotuvių problemas:

  1. Prekių grąžinimas. Beveik visos e. parduotuvės skelbia, kad prekių gražinimas vyksta pagal LR įstatymus, t.y. daiktų trūkumai šalinami, daiktai keičiami, grąžinami vadovaujantis ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr.58-2105) patvirtintomis Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėmis. Tačiau, kai tenka grąžinti, e. parduotuvės labai vengia grąžinimo ir bando kiek įmanoma išsisukti, nes tiekėjai prekių atgal dažniausiai nepriima, o savų sandėlių e. parduotuvės dažniausiai neturi.
  2. Žemas asmens duomenų saugumo lygis. Gerai, kad Lietuvėlė yra maža ir mes neturime didelių problemų su internetiniais nusikaltimais, o tai būtų kraupus vaizdas. Per pusvalandį radau 10 e. parduotuvių administratoriaus puslapius, dar turbūt kažkiek laiko užimtų banalį grubios jėgos (angl. brute force) ataka ir pirkėjų asmens duomenys kaip ant delno. Aišku, nepažeidžiamą sistemą sukurti sunku, tačiau paprasčiausius saugumo reikalavimus reikėtų atitikti. Be to, dažnai pamirštama pasitikrinti pirkėjo tapatybės (neseniai apie tai rašė Computer Bild), o ir kas antrą e. parduotuvė neregistruota Asmens duomenų valdytojų registre, nors tai privaloma padaryti pagal LR teisės aktus. Ką jau kalbėti apie SSL sertifikatų naudojimą.
  3. Orientacija į lietuviškai kalbančius žmones. Lietuvoje gyvena virš 100 tautybių. Didžioji dauguma (kažkur virš 95%) kalba lietuviškai, tačiau lieka šiek tiek mažiau nei 5%, kurie lietuviškai nekalba. Taip pat reikėtų įskaičiuoti žmones atvykstančius į Lietuvą dirbti, ir gauname, kad vienas rinkos segmentas yra neužimtas. Svetainės lokalizavimas nekainuoja brangiai ir ilgalaikėje perspektyvoje turėtų atsipirkti. Be to, bent vienas iš konsultantų turėtų šnekėti populiariomis Lietuvoje kalbomis.
  4. Informacijos trūkumas. Beveik visos e. parduotuvės tvarkingai paima tiekėjų skelbiamą informaciją, tačiau trūksta papildomos informacijos iš bendruomenės ( komentarai, apžvalgos, patarimai), tiek iš pačios parduotuvės (geriausiųjų sąrašai, naujienos iš tiekėjų ir t. t.). Bendrai, stipria bendruomene negalėtų pasigirti beveik nei viena Lietuvos parduotuvė.
  5. 3 šalių paslaugų reklama. Mano manymu, e. parduotuvė turi gyventi iš savo pardavimų, o ne iš 3 šalių reklamos.

Visos šios ir anksčiau aprašytos problemos yra lengvai sutvarkomos, tačiau dėl kažkokių priežaščių parduotuvės nenori investuoti į paslaugų kokybės gerinimą.

UPD: Computer Bild straipsnis apie e. parduotuves Lietuvoje (nuoroda į pigu.lt svetainę)

2009-10-01 - 4 comments

5 e. parduotuvių problemos Lietuvoje

Kaip jau kažkada minėjau, dėl darbo specifikos dažnai tenka nagrinėti e. parduotuves Lietuvoje ir užsienyje. Lietuvoje situacija nėra bloga, bet neturime ko didžiuotis. Iš atminties pasakyčiau virš 20 e. parduotuvių, tačiau nei vienoje iš jų man nebuvo noro pirkti dar kartą. Kodėl?  Nei vienos iš e. parduotuvių kūrėjams nepavyko perduoti man žinutės dėl ko aš turėčiau į ją grįžti. Svetainėse randu daug informacijos, siūlomų prekių su kainų nuolaidomis ir t. t. Tačiau nieko kito, ko negalima pamatyti kitur.  Jos neskatina lojalumo.

Bendrai, išskiriau 5 dažniausiai sutinkamų e. parduotuvių problemų Lietuvoje:

  1. Tos pačios prekės iš tų pačių tiekėjų. Mūsų e. parduotuvės negali pasiūlyti unikalaus turinio, todėl dažniausiai radęs prekę vienoje parduotuvėje, pasižiūri kitoje ir, jei randi kur nors pigiau, į pirmą jau negrįžti.
  2. E. parduotuvės neturi savo kurjerių. Dažniausiai e. parduotuvės neturi savo kurjerių ir naudojasi viena iš kurjerių tarnybų. Pirkdamas prekę, norėčiau pasirinkti pristatymo būdą ir laiką. Tačiau dėl 3 šalies paslaugų naudojimo, negalėčiau to padaryti, nes neturėčiau galimybės:
    • pasirinkti pristatymo būdo ir vežėjo;
    • atsiimti prekę ir sumokėti kitur;
    • sumokėti pinigus už prekę kurjeriui.
  3. Žema pagalbos ir aptarnavimo kokybė. Dažnai e. parduotuvių svetainės yra nepatogios, bet čia pusė bedos, tačiau kai nėra svetainėje normalaus pagalbos skyrelio, tai jau problema. Ar matėte Apple ar Amazon pagalbos skyrelius? Aptarnavimo kokybė irgi dažniausiai nieko gero: pardavėjai nežino savo parduodamų prekių.
  4. Paieška ir filtravimas svetainėje. Kolkas nemačiau nei vienos parduotuvės Lietuvoje, kurioje būtų patogu ieškotis prekes. Nesuprantu, ar sunku padaryti, kad pasiūlytų teisingą rašybos variantą ar ieškotų pagal raktažodžius? Filtravimo išvis dažniausiai nebūna arba būna padarytas taip, kad nesinori juo naudotis.
  5. Pirkimas be registracijos. Kodėl turėčiau registruotis, jei noriu tik nusipirkti prekę? Registracija neturi būti privaloma, reikia pozicionuoti ją kaip pridetinę vertę kuriančią galimybę.