Prieš kurį laiką įvyko nemaloni situacija – likus vos kelioms savaitėms iki labai lauktų „5'nizza“ koncertų, pasirodymai buvo atšaukti. Na, ką padarysi? Liūdna, bet pasitaiko. Tačiau tai buvo tik istorijos pradžia. Po kiek laiko paaiškėjo, kad koncertai neįvyko dėl organizatorės kaltės, o grupė net nežinojo apie antrą suplanuotą pasirodymą. Toliau tik gražiau – pasklido žinios, kad organizuojanti įmonė yra prie bankroto ribos, todėl teko kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Istorijoje dar nepadėtas taškas, bet ji paskatino parašyti šį įrašą.
Visoje šioje istorijoje dalyvauja trečioji šalis – bilietų platintojas „BILIETAI.LT“. Oficialiai bilietų platintojo atstovai deklaruoja, kad daro viską kas tik jų jėgose, kad pirkėjai atgautų pinigus, kai kuriems pirkėjams net (!) buvo grąžintas vieno euro administracinis mokestis, bet iš tiesų, susidaro toks įspūdis, kad jie tiesiog stovi nuošaly ir stebi, kad visa šita istorija kuo mažiau juos paliestų. Ir, žinote, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, jie yra visiškai švarūs.
Tačiau, nors jie pagal LR įstatymus ir yra švarūs, tokios ar panašios istorijos (prisiminkime, plačiai nuskambėjusias istorijas dėl neįvykusio reperio NAS ir dainininko Boriso Moisejevo koncertų, ar mago Peterio Marvey šou) atsiliepia jų reputacijai.
Nesupraskite manęs klaidingai, nekaltinu „BILIETAI.LT“ ar kitų bilietų platintojų, bet norėčiau juos pakviesti dar atsakingiau rūpintis savo pirkėjais. Taip, taip, savo. Didžioji dalis pirkėjų net nežino kas yra organizatorius, todėl bilietų platintojų svetainė ar kasa dažniausiai yra vienintelis sąveikos taškas.
Aiški komunikacija
Pirmiausiai bilietų platintojai nuo pat pradžių turėtų aiškiai komunikuoti kas yra renginio organizatorius ir pateikti jo organizuojamų renginių istoriją. Šiuo metu kažkodėl informacija apie organizatorius populiariausių bilietų platintojų svetainėse yra nukišama kur nors į pačią puslapio apačią, o įvykusių renginių istorija nėra pateikiama. Pažiūrėkite, pavyzdžiui, kaip apie organizatorius komunikuoja tokie puslapiai kaip Eventbrite.
Reitingas
Antras dalykas – bilietų platintojai prieš paskelbiant galėtų ir turėtų labiau patikrinti viešai prieinamą kreditingumo ir kreipimųsi į teismus istoriją. Tarkim, mano aprašomu atveju, paaiškėjo, kad prieš paskelbiant koncertą buvo gal 5 teismo sprendimai dėl skolų priteisimo. Aišku, iškeltos bylos dar nereiškia, kad koncertas neįvyks, bet tai pirmas skambutis, jog kažkas negerai. Bet vis gi, jei bilietų platintojas nenori ar negali užsiimti organizatorių patikrinimų, jie galėtų bent užkurti viešai matomą organizatorių reitingą, kuris priklausytų nuo sėkmingai organizuotų koncertų skaičiaus, arenų užpildymo, bendradarbiavimo ilgalaikiškumo, atsiliepimų, ir kitų kriterijų.
Dėl tokio reitingo atsiradimo turėtų neprieštarauti ir sąžiningai veikiantys organizatoriai. Pavyzdžiui, prieš kurį laiką Remigijus Knabikas, „Medusa Concert“ vadovas, „Verslo žinios“ interviu sakė:
Nauji rinkos dalyviai labai gadina reikalus – jie nesupranta kainų, išlaidas ne taip suskaičiuoja. Paskui vyksta bankrotai, žmonės neatgauna pinigų už bilietus. Liūdniausia, kad lietuviai pasitiki visais organizatoriais ir retai patikrina, kokios bendrovė slepiasi už tų renginių pavadinimų.
Aišku, už tokių pasisakymų yra ne tik noras padėti pirkėjams ar pagerinti Lietuvos įvaizdį tarp užsienio žvaigždžių, tačiau tokio reitingo atsiradimas leistų patiems pasirinkti ar rizikuoti su nauju ar nepatikimu organizatoriumi, ar ne.
Pinigų užšaldymas
Šiuo metu bilietų platintojai yra tik tarpininkai. Jie pasiima pinigus iš pirkėjų ir po kiek laiko perveda juos į organizatorių sąskaitą. Tačiau kaip rodo praktiką toks būdas nevisada veiksmingas – organizatorius gali dingti su visais pinigais. Bet kodėl gi nepasinaudojus tokių platformų kaip Ebay, kurie irgi yra tarpininkai, patirtimi?
Kaip žinoma, Ebay paima pinigus iš pirkėjo ir perveda juos į pardavėjo sąskaitą tik kai pirkėjas patvirtino, kad prekė gauta ir yra atitinkamos kokybės, arba praėjus nustatytam laikui. Aišku, toks dalykas galėtų atbaidyti kai kuriuos organizatorius, nes jie dažnai iš bilietų gautus pinigus naudoja organizuojamo renginio finansavimui, tačiau tai padėtų atsijuoti vienadienes įmones.
Galiausiai, galima būtų leisti pačiam organizatoriui pasirinkti vieną iš dviejų galimybių (rezervuoti pinigus iki renginio ar ne), tačiau apie organizatoriaus pasirinkimą aiškiai informuoti visus pirkėjus (pvz. „Pinigai rezervuoti bilietų platintojo sąskaitoje. 100% pinigų grąžinimo garantija neįvykus renginiui“).
Draudimas
Ir paskutinis dalykas – draudimas dėl neįvykusio renginio.
Daugelis yra susidūrę su draudimu dėl neįvykusios kelionės, bet kažkodėl neteko girdėti apie draudimą dėl neįvykusio renginio. Bilietų platintojai su draudimo bendrovėmis galėtų pasiūlyti naują paslaugą ir suteikti galimybę jaustis saugiai. Draudimo suma neturėtų būti labai didelė, o nauda – aiški.
Pabaigai
Nesu naivus ir suprantu, kad bilietų platintojams lengviau palikti viską kaip yra: toliau imti administracinį mokestį ir už nieko neatsakyti. Tačiau šiais laikais kai aplink visi kalba apie pirkėjų patyrimą (angl. customer experience) ir jo svarbą, tikiu, kad čia tik laiko klausimas kada rinkos žaidėjams teks keistis ir taikytis prie pirkėjų poreikių.
Published by: Igor in Idėjos į geras rankas, Subjektyvūs pastebėjimai