2011-05-02 - 2 comments

Naudotojų testavimas vakarėlyje

Laikas nuo laiko vis išgirstu nuomonę, kad naudotojų testavimas yra brangus malonumas, todėl nusprendžiau šią nuomonę paneigti. Besiruošdamas dalyvavimui UsabilityLab organizuotame Sberbank naujo dizaino idėjų konkurse atlikau 2 naudotojų testavimus po 24 žmones. Kaip manote kiek kainavo šis testavimas?

Atsakymas gali kai ką nustebinti. Testavimai galima sakyti nieko nekainavo. Kodėl? Kaip jau supratote iš pavadinimo testavimai vyko draugų vakarėliuose, todėl nebuvo jokių išlaidų patalpoms, dalyvių atrankai, dovanėlėms, ir t.t.

Vieninteliai realūs kaštai:

  • 25 Lt dizaino variantų atspausdinimui fotopopieriuje (iš tikrųjų spausdinant ant paprasto popieriaus net šio biudžeto nereikėtų)
  • 5 val. savo laiko (kurį ir taip būčiau praleidęs tuose vakarėliuose)

Eiga

Naudotojai buvo testuoti 2 gimtadienio vakarėliuose. Keista? Iš tikrųjų visiems dalyviams patiko, nes testavimas buvo pateiktas kaip savotiškas gimtadienio žaidimas. Prieš testavimą paaiškinau kas vyks (t.y. „žaidimo taisyklės“), o vėliau – su kiekvienu atskirai neilgai (~5-7 min.) kalbėjau. Didžiąją žmonių dalį aš pažinojau, bet buvo ir pirmą kartą matytų. Pirmojo testavimo metu 24 žmonės buvo paprašyti išsakyti nuomonę apie dabartinį Sberbank bei siūlomus naudotojo sąsajos dizaino variantus (6 maketai). Vėliau, prieš pateikiant sukurtus maketus konkursui, dar kartą 24 žmonės peržiūrėjo naujo dizaino idėjas ir išsakė savo pastabas. Didžioji antrojo testavimo žmonių dalis buvo dalyvavę ir pirmajame testavime (nuo jo buvo praėję apie dvi savaites) – taip dariau tyčia, nes abu testavimai įėjo į vieną tyrimą.

Privalumai

  • Mažos piniginės ir laiko sąnaudos. Kaip ir minėjau, išleidau maždaug 25 Lt ir apie 2,5 val. (kartu spėjau ir pasilinksminti vakarėlyje, ir surinkti reikiamus duomenis) kiekvieno vakarėlio metu.
  • Mažiau streso dalyviams. Kartais dėl nepažįstamos aplinkos, formalaus moderatorius elgesio ir kt. veiksnių įtakos standartiniai tinkamumo testavimai sukelia šiokį tokį stresą naudotojams, ir mažina jų atvirumą. Testavimas vakarėlio metu yra atrakcija, į kurią įtraukiami visi, net patys baikščiausi ar kukliausi. Pvz., planavau testuoti 5-6 žmones (kaip minimaliai reikalauja metodikos), bet panoro sudalyvauti visi iki vieno, o tai reiškia, kad patys naudotojai buvo susidomėję ir suinteresuoti atlikti testą.
  • Laisva kalba. Žmonės vakarėliuose yra atsipalaidavę (dėl geros nuotaikos, ir, žinoma, saikingo kiekio alkoholio), todėl nevengia pažerti kritikos, drąsiai atsako į užduodamus klausimus bei dalinasi patirtimi.
  • Vienalytė naudotojų auditorija. Dažniausiai į gimtadienio vakarėlį susirenkantys žmonės yra kažkuo panašūs tarpusavyje (bendri interesai, panašus amžius, socialinė padėtis ir t.t.), todėl, jei ši žmonių grupė atitinka testuojamos sistemos vidutinį naudotoją, vakarėlyje vienoje vietoje galima iš karto rasti reikalingą tikslinių naudotojų kiekį.

Trūkumai

  • Sunku apskaičiuoti kiekybinius rodiklius. Kadangi testavimų tikslas buvo įvertinti ant popieriaus atspausdintus variantus, tai kiekybinių rodiklių (klaidų skaičiaus, užduoties įvykdymo laiko) man nereikėjo, todėl šio trūkumo beveik nepastebėjau.
  • Negalima žmonių užlaikyti ilgam. Įprastas testavimas vyksta maždaug 30-60 min. Vakarėlyje to daryti negalima, nes žmonės atėjo linksmintis, o ne atsakinėti į kažkieno užduodamus klausimus. Tad testas atitinkamai trumpesnis ir tenka labiau koncentruotis į esminius dalykus.
  • Ribota pakartotinių testų nauda. Metodinės rekomendacijos nepataria kelis kartus testuoti tuos pačius žmones, todėl, matyt, jei norėsiu atlikti kitą testavimą, reikės ieškotis kito vakarėlio su naujais žmonėmis...
  • Testavimo laiko pasirinkimas. Norint, kad žmonės atsipalaiduotų ir noriai bendrautų, kaip minėjau, testavimas turi tapti savanorišku žaidimu, o tam reikia ištaikyti tinkamą laiką. Pvz. nesiūlyčiau kviesti į testą vakarėlio pradžioje (žmonės nori skirti laiko sveikinimams, bendravimui, maistui ir gėrimams), tačiau kartu nesiūlyčiau ir laukti iki pat pabaigos, kai žmonės jau pavargę, nori eiti namo ar išgėrę daugiau, nei reikia norint blaiviai mąstyti...

Pabaiga

Kaip matote, panaudojus šiek tiek fantazijos, galima greitai ir be didelių išlaidų atlikti naudotojų tyrimą. Šį metodą sugalvojau visai netyčia. Keletą pažįstamų kviečiau įvertinti maketus, tačiau jie atsakė, kad neturi tam laiko, bet mielai peržiūrėtų ir įvertintų, jei atsineščiau juos į vakarėlį. Taip ir gimė idėja. Tad nebijokite eksperimentuoti.

Įrašas parašytas kartu į Idea Code įmonės tinklaraštį.

Published by: Igor in Dizainas internete, Naudotojo sąsajos

Comments

frogsign
2011-05-03 at 14:54

Geras pasiūlymas, kaiptik apie naują projektą galvoju, visai laiku

Leave a Reply

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.