2011-02-08 - 4 comments

Dropbox nestandartinis naudojimas

Dropbox – failų talpykla internete su sinchronizacija. Talpykla yra skirta atsarginių kopijų išsaugojimui ir failų dalinimuisi su draugais (apie standartinį naudojimą rašė radiocool.lt), tačiau, šiek tiek pagalvojus, galima išnaudoti Dropbox galimybes žymiai plačiau.  Aš Dropbox išnaudoju šiems tikslams (galbūt kas nors jums prireiks):

  1. Einamieji darbiniai failai (dažniausiai Adobe Photoshop ir Axure)
  2. Skype istorijos išsaugojimas
  3. Automatinis .torrent failų atsisiuntimas – daugelis BitTorrent programų turi galimybę automatiškai paleisti siųstis .torrent failus, jei jie atsiranda nurodytoje direktorijoje. Aš pvz. darbo ar iš mobilaus įkeliu .torrent failą į Dropbox talpyklą, o namuose – jei kompiuteris įjungtas, Transmission paleidžia siųstis torrent failą automatiškai (Start BitTorrent downloads remotely with Dropbox)
  4. Tuo paties Opera Wand slaptažodžių failo (wand.dat) naudojimas prie visų mano kompiuterių.
  5. Nuosavas versijų kontrolės serveris
  6. Skaitau knygas iPhone telefone
  7. iTunes bibliotekos sinchronizacija tarp visų mano kompiuterių  (How To Sync Your iTunes With Dropbox in 3 Steps) – man nemokamas paskyros šiam tikslui neužtenka, todėl nusipirkęs 50 GB
  8. Kartais naudoju Dropbox kaip CDN serverį bei duomenų bazių atsarginėms kopijoms.
  9. Kartais naudoju HTML (eksportuotų iš Axure) prototipų talpinimui.

Ar naudojate Dropbox? Kiti pasiūlymai? Patarimai?

P.S. Jei neturite Dropbox paskyros, reikia užsiregistruoti jų svetainėje (nuoroda susietą su mano nemokamą paskyrą, todėl jei užsiregistruosite paspaudę nuorodą, aš gausiu papildomos vietos).

2011-02-01 - 2 comments

Ančiuko sindromas

... arba dar kartą apie tai, kodėl vartotojai nemėgsta naujų naudotojo sąsajų.

Šį įrašą pradėkime nuo istorijos. Nobelio fiziologijos ir medicinos premijos laureatas Konrad Lorenz tyrinėdamas pilkąsias žąsis aprašė imprintingo (angl. imprint – įspaudas, žymė, pėdsakas) reiškinį. Mokslininkas parašė daug etologijos ir filosofijos knygų. Vienoje iš jų, kuri vadinasi „Karaliaus Saliamono žiedas“ (angl. King Solomon's Ring, vok. Er redete mit dem Vieh, den Vögeln und den Fischen), ir prasidėjo ančiuko sindromo (angl. Baby-Duck-Syndrome) arba ančiuko efekto istorija. Būtent ančiuko, nes dėl vertėjo kaltės „žąsiukai“ išverstame tekste tapo „ančiukais“. Sindromo esmė – ką tik išsiritęs žąsiukas pirmą pamatytą judantį objektą (net jei tas objektas yra ne žąsis) pripažįsta kaip mamą, seka jį ir bando atkartoti visus jo judesius.

Stop. O prie ko čia naudotojo sąsajos? Ančiuko sindromas pasireiškia, kai tik žmogus pradeda susipažinti su pirmąja kompiuterine sistema, programine įranga ar svetaine. Anot psichologų, kompiuterinių sistemų vartotojai elgiasi labai panašiai. Mes prisirišame prie pirmos mūsų išmoktos naudotojo sąsajos ir naujas sąsajas vertiname lygindami su pirmąja.  O tai reiškia, kad teikiame pirmenybę toms sistemoms, kurios yra panašios į sistemas, naudotas anksčiau. Dėl šios priežasties po naudotojo sąsajos pakeitimo, vartotojai, kurie buvo įpratę prie senosios versijos, naudodami naują versiją jaučia diskomfortą.  Pvz., aš kasdieniam naršymui naudoju Opera naršyklę, nes jį buvo mano pirmojo naršyklė. Ir dabar, nors ir suprantu, kad yra galbūt daug patogesnių ir greitesnių naršyklių, aš vis tiek lieku prie Opera, nes ji man labai gerai pažįstama. Arba kitas pavyzdys – klaviatūros išdėstymo pasirinkimas. Lietuvoje dažniausiai naudojami ĄŽERTY (LST 1205-92 ir LST 1582 standartai) ir QWERTY (pvz. Lithuanian Baltic) klaviatūros išdėstymai. Labai retas vartotojas ryžtasi pakeisti klaviatūros išdėstymą į kitą ir dažniausiai tai nepraeina be sunkumų.

Pastebėta, kad, jei vartotojas nėra susipažinęs su galimomis alternatyvomis (t.y. neturi pakankamos naudojimosi patirties), pirmosios naudotojo sąsajos patogumas nevaidina didelės reikšmės. Daugeliui teko ne kartą girdėti pasakymą:  „Patogiausias lietuviškas puslapis – Delfi.lt“. Turbūt niekas neprieštaraus, kad tai nėra pats patogiausias puslapis, bet daugeliui mūsų istoriškai tai viena pirmųjų aplankytų lietuviškų svetainių ir išnagrinėta tiek, kad naršant nejausdavome jokio nepatogumo.

Reziumuojant, paprastas patarimas – prieš kuriant naują naudotojo sąsają, įvertinkite savo vartotojų patyrimą, peržiūrėkite rinkoje lyderiaujančių sistemų dizaino šablonus (angl. UI design patterns) ir nenuvertinkite net jūsų manymu pačių blogiausių naudotojo sąsajų. Kuriant naują sąsajos versiją svarbu ne tik vadovėlinės tiesos apie informacijos architektūrą ar dizaino patogumą, bet ir supratimas kokią naudojimosi patirtį turi žmonės, kuriems skirta sistema.

P.S. Norėčiau pasiūlyti eksperimentą – savaitei pakeiskite kokią nors savo dažnai naudojamą programinę įrangą į alternatyvą ir stebėkite save. Ar bandote naudoti naują programą taip pat, kaip buvote įpratę naudoti ankstesnę? Ar nervinatės, kad mygtukas yra ne toje vietoje, kur įprasta?

2010-12-13 - 1 comment.

Co-discovery – vartotojo patyrimo testavimo metodas

Lapkričio mėnesį 44 pasaulio šalyse, tarp jų ir Lietuvoje, įvyko daugiau nei 150 World Usability Day renginių, kurių metu buvo pristatyta daug įdomios medžiagos. Šią savaitę peržiūrinėjau Maskvoje vykusio WUD renginio įrašus. Renginys pasirodė ganėtinai įdomus, buvo maždaug 15 pranešimų ir dar keletas praktinių užsiėmimų. Man labiausiai patiko Mail.ru atstovės Ksenijos Sterninos (rus. Ксения Стернина) pranešimas apie co-discovery - kaip vartotojo patyrimo testavimo metodą. Tiesą pasakius, iki šiol apie šį metodą ir jo pritaikymą vartotojo patyrimo testavime girdėjau labai mažai. Įsivaizdavau jį kaip mokymosi metodą, kai besimokantieji suskirstomi į poras arba mažas grupeles ir, atlikdami tam tikras užduotis, mokosi vienas iš kito. Read more

2010-12-10 - 2 comments

Apie e. komercijos saugumą (II dublis)

Prieš pusmetį rašiau apie e. komercijos saugumą. Tą kartą gavau komentarą, kad sergu paranoja, todėl dabar, po pastarųjų įvykių, norisi parašyti standartinį „juk sakiau“, bet tai problemos neišspręs, reikėtų galvoti kaip šią situaciją keisti į gerąją pusę, nes ko toliau to dažniau pasitaikys tokių dalykų.
Mano manymu, pagrindiniai veiksniai, kurie išgelbėtų nuo šios ligos – viešinimas, profilaktinė edukacija bei rinkos dalyvių solidarumas. Leidimas apmokėti per kurjerius geras tik tada, jei pardavėjai turi savo sandėlius, tokių e. parduotuvių nemanau kad daugiau nei 50 proc. Be to, tada padaugėtų kiekis žmonių neapmokėjusių pristatymą arba užsakymų su netikrais adresais. Read more

2010-12-09 - 2 comments

Ar atnaujinote savo Facebook profilį?

... arba naudotojų sąsajos pakeitimas (II dublis).

Šią savaitę vieni aptarinėja Wikileaks kūrėjo areštą, antri – Marketer.lt įrašą apie socialinę žiniasklaidą ir reakciją į ją, treti – naują Google telefoną ir kitas kompanijos naujienas ir t.t. Bet viena naujiena taip pat patraukė daugelio akis  – Facebook vartotojų profilio atnaujinimas. Būtent apie jį ir bus šis įrašas, tačiau neaprašinėsiu naujovių (jūs ir taip, turbūt, su jomis susipažinę) ir nebandysiu vaidinti pranašo, kuris išpranašautų naujovių sėkmę ar nesėkmę. Šiame straipsnyje norėčiau pratęsti Naudotojų sąsajos pakeitimas straipsnį, kuriame buvo rašoma kaip daryti pakeitimus, kad vartotojai teigiamai jos įvertintų.

Prisiminkime istoriją, po kiekvieno pakeitimo Facebook atsiranda banga nepatenkintų ir nesuprantančių kaip naudoti naują naudotojo sąsają. Savaime suprantama, kad tokios situacijos nepatinka socialinio tinklo vadovams, todėl, atliekant pastarąjį atnaujinimą, buvo išanalizuota ankstesnė patirtis bei padarytos, mano manymu, teisingos išvados. Pabandykime kartu išanalizuoti kaip ir kas buvo padaryta bei pasisemkime gerosios patirties iš tokių grandų kaip Facebook.

Pirmiausia, pakeitimai nebuvo įjungti visiems, t.y. vartotojas tiesiog užsukęs į Facebook nieko naujo greičiausiai nepastebės – pakeitimus reikia įjungti, bet įjungimo laiką galima pasirinkti patiems (uždedame pirmą pliusiuką Facebook naudai). Tam pačiame puslapyje, kuriame įjungiami pakeitimai, yra malonus ir akį traukiantis video klipas, kuris nenuobodžiai parodo naujus pakeitimus, be to, pačiame puslapyje išvardinami svarbiausi pakeitimai bei suprantamai paaiškinama kūrėjo motyvacija padaryti tam tikrus pakeitimus (uždedame antrą pliusiuką). Vis tame pačiame puslapyje galima rasti draugus, kurie įjungė naują profilį, t.y. suveikia rekomendacijos principas („jei 25 mano draugai naudojasi, tai gal tikrai vertas dėmesio pakeitimas“), kuris kaip žinote yra vienas iš efektyviausių paskatinimo ir reklamos būdu. Tas pats principas pakartojamas ir sienoje (angl. wall) (uždedame dar vieną pliusiuką?).

Facebook naujojo profilio prezentacijos pirmasis žingsnis

Bet ir tai dar ne viskas – vartotojas, kuris nusprendė įjungti pakeitimus, nėra įmetamas į „naują nepažįstamą pasaulį“, nes Facebook kūrėjai pasirūpino, kad viskas būtų paaiškinta ture po naująjį profilį (ir dar vienas pliusiukas).

Šiek tiek nuostabų darbą su pakeitimų įvedimu sugadino tai, kad nėra galimybės (bent laikinos) grįžti prie senojo profilio (uždedame mažą minusiuką).

Reziumuojant, bendras mano įspūdis po pakeitimų yra labai geras.  Kaip aš tai įvertinau? Taip pat kaip vertina paprasti vartotojai:

  1. šiai dienai nei vienas iš Facebook draugų nepasiskundė ar blogu žodžiu nepaminėjo paskutinių pakeitimų;
  2. daugiau nei 50 proc. (virš 100 žmonių) mano draugų pakeitė savo profilį į naująjį dar savaitės pradžioje (t.y. per 2 dienas).

Teisybės dėlei turiu parašyti, kad vis dėlto atsirado nauja grupė, kurį yra prieš paskutinius pakeitimus, bet turbūt tokios grupės atsiranda nepriklausomai nuo nieko; tiesiog, yra grupė žmonių, kurie visada viskuo nepatenkinti.

P.S. Šiek tiek redaguotas įrašas Idea Code tinklaraštyje.

2010-11-28 - 3 comments

Kinoseansas „Katė maiše“

Man patinka žiūrėti filmus kinoteatre bet dažnai sunku išsirinkti į kokį filmą nueiti: arba esu matęs, arba neįdomu, arba nepatiko aprašymas ir t. t.  Todėl pagalvojau, kad galėtų būti seansai skirti neapsisprendusiems žmonėms arba tiems kas nori patirti nuotykį.  Ateini į kinoteatrą, atsisėdi į savo vietą ir tik tada sužinai kokį filmą žiūrėsi. Kitas variantas, kad atėję žmonės nubalsuotų už vieną iš kelių filmų. Daugiausiai taškų surinkusį filmą paleidžia į ekraną.

Ar būtų įdomi tokia mintis?

UPD: Gavau iš kinoteatro „Pasaka“ laiškelį:

Sveiki,
ačiū už labai įdomią ir smagią idėja.
pasistengsime ateityje ją būtinai įgyvendinti.
Su šypsena,
Pasaka :)

Lauksime :)

2010-11-19 - No Comments!

Naudotojų sąsajos pakeitimas

World Usability Day 2010 Lietuvoje renginio metu kilo diskusija, ar reikia daryti pakeitimus sistemose, prie kurių žmonės jau priprato. Pabandykime išsiaiškinti kartu.

Keičiasi technologijos bei požiūris į jas, atsiranda naujos mados tendencijos, pasiūlomi nauji inovatoriški sprendimai ir t.t. Keičiasi ir pačios naudotojo sąsajos, tačiau dažniausiai naudotojo sąsajų pakeitimai nepavyksta lengvai. Žmonės būna įpratę naudotis sistema vienaip, o po pakeitimų jie dažnai verčiami naudotis sistema kitaip nei yra įpratę. Todėl natūraliai kyla nepasitenkinimo bangos. Vartotojai prašo grąžinti seną svetainės versiją. O naujos sistemos iniciatoriams susidaro įspūdis, kad vartotojai nenori pakeitimų.

Bring back the old last.fm group

Bring back the old last.fm group

Pavyzdžiui po 2008 m. muzikiniame socialiniame tinkle last.fm atliktų svetainės pasikeitimų, atsirado grupė "Bring back the old last.fm" ir daug panašaus pobūdžio grupių.

Read more

2010-11-10 - 4 comments

25 pirkėjų mintys

  1. Man nereikia, kad būtumėte idealūs. Aš tenoriu jumis pasitikėti.
  2. Aš nenoriu, kad būtumėte geriausi. Tiesiog, tesėkite savo pažadus ir atlikite savo darbą gerai.
  3. Nebijokite man pasakyti kai kažko nežinote, tai padėtų jumis pasitikėti.
  4. Man tikrai svarbu, kad jūs nepamirštumėte padėkoti.
  5. Malonus balsas ragelyje man reiškia daugiau nei manote.
  6. Aš nesusimąstysiu , kad veltui leidžiu laiką, kol būsiu tikras, jog gaunu kažką vertingą.
  7. Mano gyvenime ir taip daug streso. Neverskite manęs stresuoti ir tapsite mano draugu.
  8. Jei jau tapote mano draugu, prašau, kreipkitės į mane vardu.
  9. Kartais aš jaučiuosi kaip pasimetęs vaikas, todėl norėčiau, kad manimi pasirūpintų, bet tikrai neprisipažinsiu niekam, kad taip jaučiuosi.
  10. Aš norėčiau papasakoti kaip pagerinti mūsų bendravimą. Kodėl apie tai niekada nepaklausiate?
  11. Dažnai aš nesuprantu apie ką pasakojate. Pabandykite kalbėti aiškiais žodžiais.
  12. Aš norėčiau jumis pasitikėti, bet mane jau anksčiau yra apgavę.
  13. Jei jūs nuvilsite mane ar man šiaip kažkas labai nepatiks, aš papasakosiu apie tai savo draugams ir pažįstamiems. Taip pat aš pasielgsiu, jei tapsite mano draugu. Rinktis jums.
  14. Kai aš rekomenduoju jus savo draugams ir jie lieka jumis patenkinti, aš džiaugiuosi, nes aš nenuvyliau draugų ir išlikau jiems patikimas patarėjas. Man tai tikrai daug reiškia.
  15. Nesvarbu kiek pinigų aš turiu banko sąskaitoje, aš vistiek mėgstu nemokamas dovanėles.
  16. O dar labiau mėgstu individualias, tik man skirtas dovanėles.
  17. Taip pat, man nepatiktų, jei suprasčiau, kad kitus klientus mylite labiau nei mane.
  18. Aš nežinau ko aš noriu. Parodykite geriausias prekes ir aš galbūt jas įsigysiu.
  19. Aš patikėsiu, kad išmanote viską apie savo prekes, jei papasakokite apie jas taip, kad aš nesugalvočiau nei vieno papildomo klausimo.
  20. Nepamirškite man papasakoti kokių nors įdomių detalių apie įsigyjamą prekę, kad turėčiau ką pasakyti, kai prieš draugus girsiu naują pirkinį.
  21. Aš nemėgstu kartotis, todėl pabandykite suprasti viską iš pirmo karto.
  22. Aš mėgstu su jumis bendrauti, bet neverskite su jumis bendrauti per prievartą.
  23. Aš kartais būnu neteisus, bet nenorėčiau, kad jūs galvotumėte, jog aš neteisus visada.
  24. Aš jus gerbsiu, jei nežiūrėsite iš aukštai į mane kai suklydau.
  25. Man patinka pirkti, bet nereikia manęs akivaizdžiai versti pirkti.